Verhuis van uw ICT-omgeving

Een kantoor verhuizen is een ingrijpende gebeurtenis en gaat, naargelang de voorbereiding  vaak gepaard met wanorde. Meubilair, dossiers, computers en toebehoren worden naar de nieuwe locatie gebracht en vaak duiken er onvoorziene problemen op.

Heeft u voldoende nagedacht over het verhuizen van uw ICT-omgeving? Daar komt immers meer bij kijken dan u in eerste instantie verwacht.

Goede voorbereiding van uw ICT-verhuis

Een goede planning is alles. Begin daarom tijdig met de voorbereiding van uw verhuis. Zo houdt u best rekening met wachttijden van internet providers zoals Telenet en Proximus die kunnen oplopen tot 4 weken voor een interventie. Kan uw kantoor opstarten zonder een verbinding met het Internet?

Maak een inventaris

Wat moet verhuisd worden? Maak een inventaris van alle hardware die mee naar de nieuwe locatie gaat. Denk daarbij aan servers, werkstations, printers, telefonie en netwerkinfrastructuur. Deze inventaris laat de verhuis zo efficiënt mogelijk verlopen. Heeft u ook gedacht aan back-ups van kritische data? Stel dat hardware beschadigd of verloren gaat tijdens de verhuis.

De nieuwe locatie

U wil na de verhuis uiteraard direct aan de slag op de nieuwe locatie. Bureau en stoel op zijn plaats, koffiemachine testen, pc inpluggen en werken maar…

In de praktijk worden vaak “details” over het hoofd gezien. Evidenties worden vaak een struikelblok en kunnen ervoor zorgen dat meerdere collega’s vertraagd weer kunnen opstarten. Time is money!

Enkele voorbeelden:

  • Heeft u een vast publiek IP-adres op de oude locatie en heeft u dit nodig op de nieuwe?
  • Is er een actieve internetconnectie en voldoende bandbreedte aanwezig op de nieuwe locatie? Denk aan vlotte toepassingen én heldere VoIP communicatie.
  • Heeft u vandaag een (managed) firewall en kan u deze gemakkelijk meenemen en inschakelen op de nieuwe locatie? Moet u hierbij rekening houden met de nieuwe huisbaas?
  • Staat de patchkast klaar en is deze groot genoeg? Opgepast een patchkast is geen serverrack.
  • Heeft u vandaag (managed) wifi en heeft u een duidelijk plan om deze uit te rollen op de nieuwe locatie met genoeg dekking?
  • Zijn er voldoende stopcontacten en netwerkaansluitingen op de werkplekken?
  • Wat met printers?

Een verhuis brengt heel wat met zich mee en zo ziet u snel belangrijke punten over het hoofd. We hebben daarom de belangrijkste voor u verzameld in een handige checklist!

Test vooraf of alles werkt

Test vóór de eigenlijke verhuis of alles werkt zoals het moet. Breng alle betrokken leveranciers op de hoogte van de verhuis en hou ze stand-by de dag van de verhuis en eventueel de dag erna in het geval er toch iets misgaat. Want zelfs met de beste voorbereiding en planning… Murphy weet u wel.

Laat uw ICT-verhuis professioneel begeleiden

Neemt u het zekere voor het onzekere? Laat het verhuizen van uw ICT omgeving dan mee begeleiden door Netflow Accel. Van voorbereiding tot inventaris, van installatie tot testen. Wij staan aan uw zijde gedurende de hele verhuis en zorgen ervoor dat uw ICT op de nieuwe locatie even feilloos werkt dan voorheen.

Geen ICT-verrassingen tijdens uw verhuis

Accel begeleidt de verhuis van uw ICT-omgeving. Zo heeft u geen onaangename verrassingen en kan iedereen na de verhuis meteen weer werken.

1 Step 1
keyboard_arrow_leftPrevious
Nextkeyboard_arrow_right
FormCraft - WordPress form builder
Scroll to Top