Optimco tackelt IT-uitdagingen in verzekeringssector met Awingu

Optimco is een Vlaamse verzekeringsmaatschappij die zich richt tot Vlaamse verzekeringsnemers via het kanaal van de onafhankelijke verzekeringsmakelaars. Met 65 werknemers in dienst bieden ze een volledig gamma aan verzekeringsproducten voor 1200 onafhankelijke makelaars. Om hun staff veilig, kostenefficiënt en gebruiksvriendelijk van thuis te laten werken raadde Accel Awingu aan.

Uitdagingen in de verzekeringssector

Als verzekeringsmaatschappij heeft Optimco op IT-vlak enkele sectorspecifieke vereisten. “Een van onze topprioriteiten is business continuity”, vertelt Steven Jansen (IT-director, Optimco). “Onze diensten moeten altijd beschikbaar zijn, anders staan onze makelaars in de kou. We verliezen bijzonder veel business en tijd als onze producten een tijdlang uit de lucht zijn.” Ook een focus op IT-security ligt in de aard van de sector: “Veiligheid en data privacy moeten te allen tijde gegarandeerd zijn. Enerzijds werken we met persoonsgevoelige data. Dus we zijn gebonden aan een set van maatregelen en vereisten opgelegd door de Nationale Bank van België. Anderzijds verwachten klanten van sectoren als verzekeringen of het bankwezen bij uitstek dat die inzetten op veiligheid – het is aan ons om die verwachting in te lossen.”

Verder is ook de inherente competitiviteit van verzekeringsmaatschappijen een uitdaging: “We hebben kritische klanten die zoeken naar scherpe prijzen. Om die zo aantrekkelijk mogelijk te houden, zetten we in op een kostenefficiënte en toegankelijke manier van werken. Dat durft helaas al eens de tegenpool van security te zijn. Daarom zochten we naar een oplossing die enerzijds uiterst veilig en anderzijds toegankelijk, betaalbaar en schaalbaar is”, vertelt Steven.

Awingu: veilig thuiswerk

Om werknemers thuis te laten werken zoals ze dat op kantoor doen, zonder aan security of gebruiksgemak in te moeten boeten, zocht Optimco naar een digitale werkplek. Accel bood daarom Awingu aan als ideale oplossing. “Met Awingu kunnen de werknemers van Optimco via eender welke browser op eender welk toestel veilig aan al hun applicaties en bestanden, zonder iets te moeten installeren”, zegt Johan Vervloet (account manager, Accel). “Nadat we de oplossing toonden, initieerden we een testfase voor een tiental werknemers. Een van de mooie dingen aan Awingu is de snelheid waarmee het kan ingezet worden: na een dag hadden we de omgeving live, en kon Optimco aan de slag.”

“Het opzetten van Awingu is verbazend snel gefaciliteerd, in tegenstelling tot de opzettijd van andere oplossingen die we bekeken”, dixit Steven. “In die testfase merkten onze werknemers die het gebruikten hoe eenvoudig het was. Nog tijdens onze ‘proof of concept’ werd het voor velen een gewoonte om thuis via Awingu in te loggen en de werkdag te beginnen. De digitale werkplek beantwoordde aan al onze uitdagingen (veilig, betaalbaar en betrouwbaar), en we besloten met Awingu in zee te gaan voor een deel van onze medewerkers.”

Snel schakelen in lockdowntijden

Toen de lockdown in België werd aangekondigd, moesten bedrijven vlug reageren om de continuïteit van hun activiteiten te kunnen garanderen. Optimco had de geschikte thuiswerkoplossing reeds op zak: Awingu’s digitale werkplek. Alles stond eigenlijk zo goed als klaar, maar er moest nog een company-wide uitrol gebeuren om iedereen zonder problemen te kunnen laten telewerken. “Dat bleek geen enkel probleem te zijn”, vertelt Steven. “Ik herinner het me nog goed: toen we lucht kregen van de lockdown contacteerden we Accel om het benodigde aantal licenties aan te kopen, en enkele uren erna – op een zaterdag, nota bene – stond alles klaar om vanaf maandag iedereen veilig te laten thuiswerken op eender welk toestel of netwerk. We stonden wederom versteld van hoe snel we geholpen werden, en waren blij dat we niet halsoverkop nieuwe oplossingen moesten beginnen verzinnen.”

De feedback van Awingu-gebruikers is positief: er veranderde weinig aan hun manier van werken, en ze worden niet begrensd in hun productiviteit binnen het Awingu-platform. Ook de beheerders zijn tevreden: “We kennen Awingu als een erg veilige, snelle en betrouwbare oplossing die daarenboven nog eens kostenefficiënt is”, zegt Steven. Zijn collega Hans Dubois (ICT-manager) treedt hem bij: “Het doet alles wat we ervan verwachtten en wat ons voor de aanschaf beloofd werd. Eén ding is zeker: in het kader van security voor thuiswerk blijven we in de toekomst ons vertrouwen stellen in Awingu om steeds up to date te blijven met de meest strikte securitymaatregelen.”

Meer weten over Awingu?

Contacteer Accel vrijblijvend en laat ook uw medewerkers veilig van overal werken.

1 Step 1
keyboard_arrow_leftPrevious
Nextkeyboard_arrow_right
Scroll to Top