3 key takeaways van HP Office of the Future

‘The Office of the Future’. De manier waarop we werken verandert. Maar wat betekent dit exact voor de plaatsen en de mensen op uw werkvloer?

Het is duidelijk dat er nood is aan een ‘vernieuwende’ manier van werken. Niet alleen lopen we aan tegen de grenzen van het huidige model, er is een groot strategisch voordeel te behalen door de shift te maken naar een nieuw model. We staan aan het begin van een nieuw tijdperk. Een tijdperk waarin we vandaag hertekenen: waar, hoe, en hoe vooruitstrevend we werken.

Verschillende maatschappelijke ontwikkelingen & trends, zoals generatie Z op de werkvloer, mobiliteit, maar ook burn-outs, leiden ertoe dat werkgevers zich moeten focussen op het aanbieden van een ‘modern-workplace’. Dit omvat niet langer een fysieke desk op het kantoor, maar ook een home office of een onderweg. De evolutie van work-life balance naar work-life-blend zet zich door op alle niveaus.

60% van alle Belgische werknemers zijn kenniswerkers. En kennisjobs zijn door de jaren heen steeds complexer geworden. We staan vandaag de dag voor een transitie waar complexiteit aanloopt tegen de grenzen van de organisatiecultuur. Werk sluipt het privé leven binnen. Wist je bijvoorbeeld dat 65% van de werknemer zijn werkmail nog bekijkt op de smartphone alvorens te gaan slapen? De combinatie tussen work-life-balance wordt als maar zwaarder. Werknemers zijn en worden meer bewust van technologische mogelijkheden. En flexibiliteit, vrijheid en zelfbeschikking staan bovenaan de nieuwe agenda.

3 key take-aways van HP Office of the Future

1. The “war on talent” is on!

De werkloosheid staat op het laagste peil (<3%) in jaren. Goed nieuws, maar dit leidt ertoe dat bedrijven er toe gedwongen worden om een mooi voorstel te maken om enerzijds jonge getalenteerde medewerkers aan te trekken (en anderzijds ze in het bedrijf te houden!).

In tegenstelling van wat algemeen wordt aangenomen staat de loonbrief niet meer op de eerste plaats. Het allerbelangrijkste is werken in een bedrijf waar men ervaring opdoet en waar in een aantrekkelijke omgeving gewerkt kan worden (denk aan moderne laptops, smart docks met USB-C, zodat iedereen zijn laptop gemakkelijk inpluggen, eender op welk bureau, enz.). Bedrijven waar een cultuur van sharing en co-working heerst en waar ze hun capaciteiten ten volle kunnen ontplooien. Loon staat pas op de 4de plaats in de wish list.

2. Mobility

Werknemers eisen een betere work-life-blend. 1 uur vroeger vertrekken, 2 uur in de file staan en dan terug 1 uur naar huis. De tijd van werknemers is kostbaar! En deze wordt duur verkocht. Werknemers willen op een gefragmenteerde manier kunnen werken: een deel op kantoor, een deel thuis (liefst met een multi-monitor home office) en een deel onderweg. Ook voor bedrijven brengt dit een nieuwe denkshift mee van fysieke aanwezigheid naar KPI en resultaatgericht. De medewerkers kiezen zelf waar en wanneer ze hun doelstellingen voor het bedrijf invullen. Dit bevordert niet enkel hun productiviteit, maar ook hun betrokkenheid bij het bedrijf. Werkgevers moeten zich hiervan bewust zijn en dit concept dient door de company policy gedragen te worden.

3. Office spaces

De nieuwe generatie verwacht ook dat uw kantoor op zich ‘flexibel’ is. Ze geloven niet meer in vaste werkplekken maar in flexibele bureaus, quiet/focus rooms en cave days (waarbij je 1 dag per maand jezelf volledig geconnecteerd en werkt aan core taken). Movable office furniture, plaatsbesparende monitor armen, slimme docking stations, noise cancelling headphones, VR, … De sky is the limit als het gaat over modern werken om zo optimaal tegemoet te komen aan de noden van vandaag: flexibiliteit, stimuleren van verantwoordelijkheid en creativiteit.

The office of the future

Een vraag of interesse?

Praat over de mogelijkheden voor uw onderneming met één van onze experten. Informeer vrijblijvend voor een afspraak.

1 Step 1
keyboard_arrow_leftPrevious
Nextkeyboard_arrow_right
Scroll to Top